søndag den 15. juni 2014

Color run

Lige inden jeg skriver om vores oplevelse ved Color Run vil jeg da lige nævne mine løbetur i går Lørdag. Det var dagen efter Sommerfesten ude på mit arbejde og selvom jeg havde taget den med ro med øl og andet havde jeg da fået min andel af øl og shorts.

Derfor var det også lidt små sent at jeg kom ud af døren, ikke fordi jeg havde det skidt, men var bare lidt små træt. Jeg have også bare regnet med at løbe 14+ km.

Da jeg endelig kom af sted gik det skide godt og jeg fandt en god rytme. Ruten blev vurderet et par gange og det endte med at jeg løb helt ud til Boserup skov via Folkeparken og Sorte stien.Derude tog jeg turen rundt i kanten og så ellers direkte hjem via Roskilde Havn.

Desværre kom jeg til at stoppe uret i skoven og opdagede det først efter haven, så jeg vidste ikke hvor langt jeg have løbet, så jeg løb 19 km på uret (som var dagens mål ifølge Endomondo), men jeg regnede med at jeg havde løbet en lille km ekstra. Da jeg fik tjekket ruten efter på ruteplanne havde jeg løbet 2.7 km ekstra, så i alt 21.7 km. Det længste jeg noglesinde har løbet.

Men for at vende tilbage til dagens løb, som var et hygge løb i Valby Parken.

Der var lagt op til en fest af arrangørerne, 8000 mennesker havde indløst billet og jeg var lidt bange for at det var lige i overkanten nu når det var første gang de skulle arrangere det. Festpladsen var stor med massere af plads og der var gang i musikken, imens folk væltede ind i deres hvide t-shirts. Vi havde endnu ikke hentede vores og jeg var lidt bange for at det ville tage noget tid at få dem, men denne del kørte smertefrit. Det tog maks. 15 minutter og vi havde en lille pose med en hvis t-shirt i vores størrelse. Den skiftede vi hurtigt til.
Stemningen var god og og kl. 11 gik vi til start området hvor vi stillede os i en lang slange hvor en flok blev sendt af sted med cirka 5 minutters mellemrum. De havde sagt at det ville tage op til 1½ time inden de sidste var sendt af sted. I 25 graders varmen er det nok ikke smart at der intet vand var til alle dem der stod der, det er ikke alle der har en ½ l drikkelse med sig ind i køen. I blandt de løbende var der også børn ned til en meget ung alder.

Arrangørerne gjorde alt for at holde gejsten oppe, konstant blev der speaket i mikrofonen og flere af de små pakker farve, som man også havde fået i start posen, kastet ud til de ventende løber så man kunne kaste det op i luften ved start.
Jeg ved ikke lige hvor lang tid vi stod i kø før vi blev sendt af sted på den 5 km lange rute. Turen rundt på ruten var en lang hyggetur, for visse rigtig meget hygge, da man kunne se folk med en øl og en smøg i hånden. Det er vel ok til sådan en løb som dette, men flyt jer for helved ud til siden så man kan komme forbi. Vi havde tøserne med så vi var da også nede at gå flere gange, men vi flyttede os ud til siden så der var plads til alle.

Ved hver km var der en farve port hvor man blev oversprøjtet med en bestemt farve, gul, rød, grøn og til sidst blå. De fleste af dem der stod ved portene havde gang i deres egen lille fest og man kunne ikke undgå at blive i godt humør af den glæde de udstrålede. To ting, der var ikke nok der stod ved den første port og hvis man har en dårlig dag som et par stykker vist nok havde ved den blå port, så skal man ikke stå i første række.
Ruten føltes kortere når der nu skete noget sjovt ved hver km. Ungerne syntes virklig det var sjovt at blive sprøjtet til med farver og søgte at få så meget på sig som muligt.

Da vi kom i mål var festen på pladsen allerede godt i gang og blandt andet Malaco delte gratis smags prøver ud, men det var umuligt at komme til, så vi fandt vores taske hvor vi havde pakket en godt frokost som vi ville nyde på stedet. Vi havde søgt lidt ud i kanten og op på en lille bakke, så vi havde en god udsigt over pladsen. Foran scenen gjorde de alt for at holde gang i mængde som var kommet for at få en fest ud af det.

Da vi gik fik vi en pose Malaco hver med hjem da køen ikke var så lang. Valby Parken er perfekt til et arrangement af denne type og det bliver lidt sjovt at opleve den næste weekend hvor det samme område står for Warrior Dash.





Det de gjorde godt var:
Glade fest stemte mennesker ved de forskellige farvede porte.
Godt gang i festen.
Massere af toiletter.
Massere af plads.
Hurtig udlevering af ens start nummer.
Ruten var ok, da man jo ikke skulle slå rekorder.

Ting de nok skal gøre bedre:
Starten, noget vand eller decideret start blokke så man ikke stille sig i kø for tidligt.
Kun 1 sted der kunne købes drikkevare, lang kø, selvom de solgte fra 3 sider.
Kun 2 pølsevogne med mad, sindsyg lang kø ved begge.
Ingen alternativer til mad, kun pølsevogne.

2 kommentarer:

Michael sagde ...

Jeg så, et eller andet sted, at det vist omregnet til pris pr km. var et af de dyreste løb i DK i år ... eller - ved ikke om man skal kalde det løb, eller ;)

Jeg tror man skal tage det for oplevelsen - og så ellers ikke blive fustreret over ventetider og folk der går "midt i sporet". Er ikke helt sikker på, at jeg selv kunne det dog :)

Unknown sagde ...

Enig, men dette løb var for mine børns skyld. Dette hyggede sig og jeg hyggede mig sammen med dem. Danmarks dyreste tror jeg ikke, Warrior dash på lørdag er dyrere og også kun på 5 km.