mandag den 11. juni 2012

Puma24run - gennemført

Lørdag den 9/6 2012 kl 8, Bjørn var lige på trapperne. Han skulle først hente mig og derefter Koll. Vi fik pakkede bilen og så gik turen ellers imod Rudersdal Stadion som ligger i nærheden af Holte. Vi var fremme lidt i 9 og begyndte at slæbe alle vores ting ned til telt pladsen. Bjørn havde lavet en aftale med løbeklubben fra Roskilde, Løb for livet at vi delte pladsen i deres 5*8 meter pavillion. De var 2 hold af 6 mand og vi et enkelt så der var massere af plads. Vores pavillion blev så brugt til opbevaring af tasker og andet. Claus kom lidt senere med kæresten/konen Dorte, som blev vores fotograf indtil hun tog hjem. Derefter kom Michael som havde begge hans børn med da de var blevet forkølet. To drenge på 1½ og 6 år.

Vi havde købt fuld forplejning, samt diverse andre sager som vist nok skulle give lidt energi. Bananer, chokolade, sodavand, kiks og chips. Koll havde lavet en pasta salat som vi spiste til frokost med de boller som Bjørn havde bagt om morgenen.

Jeg var spændt på hvordan det hele skulle gå og det tror vi alle sammen var. Vi manglede stadig Ulf, men han havde lovet at være fremme kl cirka 10.

Vi havde delt vores hold op i 3 mindre hold som indbyrdes skulle finde ud af hvordan man ville fordele de 4 ture man hver i sær ville løbe. Det vil sige at man skulle løbe i en time hver. Bjørn og jeg havde bestemt sig for at vi ville skiftes efter hver 2½ km. Michael og Claus var på et andet hold, det bestemte sig for at løbe 4 runde i træk fordi Michael skulle hjem med børne og ville så komme tilbage når fruen kom hjem. Koll og Ulf delte også deres tur op.

Kl 9:45 blev vi kaldt til samling hvor vi fik forskellige oplysninger om løbet, som skulle starte kl 10, med mig som første løber. I denne periode fik jeg hilst på May-Britt som har en spændende blog som jeg følger. May-britt er Ultraløber som er på det danske landshold.

Kl. 10 blev løbet sat igang og man skulle se ruten for første gang. Man starter med løbe en tur rundt om telt pladsen for derefter at løbe ud i skoven. Vi havde fået at vide at ruten er meget kuperet. Den startede også med nogle små bakker. Disse var ikke så hårde i starten, men de skulle blive værrere. Lige inden 1 km mærket kom den længste bakke med en pæn stigning.
Derefter vendte man stiller rolig næsen tilbage imod stadionen. Denne del foregik af en mindre sti som blandt andet var dækket af flis. Underlaget var rart at løbe på. Der kom en lille men meget stejl stigning som senere kom til at trække tænder ud. Ved 1500 meter mærket går det nedad bakke, pænt stykke som kan gøre en godt træt når man prøver at undgå at få for meget fart på. Lige før 2000 meter mærket kommer man igen ind på telt pladsen, lige ud for vores lejer. Så var det muligt at sende ens afløser afsted til skifte zonen. Der var stadig 500 meter tilbage af turen som foregik rundt på stadionen.

Så var min første tur overstået og jeg kunne sende Bjørn afsted på hans første tur.

Ulf var dukket op i mellem tiden.

Vi fandt hurtigt ud af at vi blev nød til at skære omgangene ned til 3 allerede næste gang. Faktisk rettet vi det til løbende. Vi tog 2 ture med 3 ture hver, derefter sat vi det ned til 2 ture hver, som vi også gentag 2 gange. Derefter var der cirka 3½ time tilbage og der skiftes vi til at løbe en tur. Dem som altså havde flere kræfter tilbage. Alle fandt ekstra resourcer frem og tog mindst 1 tur mere, de fleste 2 og et par stykker 3. Det var en perfekt måde at løbe løbet på.

Der var en god stemning over plads og stadion speakeren holdte gang i mikrofonen fra kl 10 lørdag morgen til cirka 22:45 (her fik jeg så min times søvn) og igen 7 til 10. Næste alle løbere fik sin mellemtid og desuden var der flere lodtræknings præmiere i spil. Claus for vores hold vandt et par løbe sokker, så nogle fik andet en oplevelsen med hjem.

Allerede ved 17.5 km som er lig 7 omgang var folk ved at pive over ømme stænger. Også mig. Men vi blev ved. det var en speciel oplevelse at løbe med pandelampe midt om natten. farten blev for nogle sat automatisk ned. Det var nu fedt at løbe i skoven ved en 4 tiden, hvor der stadig var lidt mørkt men ikke nok til at man behøvede lys, fuglene sang og alt var bare så roligt.

Det var rigtig hyggeligt at dele lejer med Løb for livet som Bjørn er medlem af og derfor kender en del og jeg har været ude og løbe et par ture med dem, så jeg kendte dem også lidt.

Vores skift kiksede kun 3 gange, hvor folk så løb videre, og skiftede nede ved vores telt istedet for. Vi lå ikke på noget tidspunkt til at vinde noget så det kunne vi ikke se det store problem med.

Efter 20 timer måtte Michael desværre udgå. Han havde det skidt og havde fået kramper. Vi fik dog dækket alle hullerne og fik indfriet vores første mål ved at gennemfører at have en mand på ruten konstant.

Jeg havde sat holdets målsætning til 240 km og vi rundede 243 km og mine egen målsætning var 35 km, jeg passerede hele 43 km. Jeg brugte cirka 4 timer og 30 minuter på banen. Så alle vores målsætningen blev indfriet. Som sidenote kan man næsvne at vi blev nr, 16 af 19.

Personligt syntes jeg at hele arrangement var rigtig godt. Maden smagte pragtfuld, aftensmaden bestod af kylling, indisk risret, en vegetarret, pasta, ris og flute. Natmaden var en dejlig krydret suppe med flute og morgenmaden var franskbrød, cornflakes og havregryn, med det der dertil hører.

Det havde endda sat en lille skærm op så man kunne følge landskampen, jeg var heldig lige at komme ind og se målet blive scoret.

Vi fik sendt Koll ud på den sidste tur med 5 minuter igen og som traditionen åbenbart var fik løberne på deres sidste tur følgeskab af resten af holdet så man kunne løbe sammen rundt på stadionen og passere mål stregen sammen. Claus kone/kæreste havde været så flink at tage en håndfuld iskolde øl med som vi velfortjent skåle i da de 24 timer var gået.

Vi brugte noget tid på at taler om solo løberne, tildels kan man godt forstå 6 timers løberne, men hvad der driver 24 timers solo løberne kunne vi ikke helt forstå. Den vindende mand løb hele 207 km, ufattelig presentation. De blev bare ved og ved og ved. Vi brugte også tiden til at være facineret over de hold der bare blev ved med at spurte forbi vores lejer igen og igen og igen. Det vinderne hold løb ialt 392 km. Deres gennemsnitstiden per runde lå imellem 8 og 10 minuter. Det er fanme sejt.

Vi syntes selv at vi var seje og håber at nogle vil gentage det igen næste år sammen med mig.

Ingen kommentarer: